Priskrig på hälsomaten

Matjättarnas priskrig har tagit en ny vändning. Nu är det nyttigt och miljömärkt som blir billigt.
– Det är en reaktion på hälsotrenden, säger Fredrik Bergström, vd på Handelns utredningsinstitut.
– Det är en reaktion på hälsotrenden, säger Fredrik Bergström, vd på Handelns utredningsinstitut.
I veckan pressade Coop Extra priserna på 200 hälsosamma och miljömärkta varor. Ica gjorde en liknande sänkning i höstas, på 130 nyckelhålsmärkta varor.
Medvetna kunder
– Detta är något nytt. Tidigare har ekologiskt och hälsosamt varit dyrt. Nu vill handeln visa att de är intresserade av de här produkterna, säger Fredrik Bergström.
Skälet är enkelt: kunderna har blivit mer medvetna. Att ha ett bra utbud av ekologisk mat lockar kunder som aldrig förr.
Aftonbladet besökte Coop, Ica och Willys i Skärholmen utanför Stockholm. Priserna på krav- och nyckelhålsmärkt mat skiljer sig inte särskilt mycket mellan kedjorna. Willys är billigast, men verkar ha ett något sämre utbud av ekologiska varor. Till exempel saknades ekologiska bananer, morötter och potatis.
– Det är viktigt att maten inte innehåller gifter. Utbudet av både ekologiskt och nyckelhålsmärkt spelar in när jag väljer affär. Jag väljer bort de extrema lågprisbutikerna för att de har sämre utbud av sådana varor, säger Sabina van der Schaaf, 23, från Huddinge.
Enligt Christina Karlsson, ansvarig för hälsofrågor på Ica, startade trenden för några år sedan med debatten om socker i maten. Sedan dess har det bara fortsatt, med mängder av hälsoprogram och träningstips i medierna.
Väljer miljömärkt
– Vi har sett en kraftigt ökad efterfrågan på hälsomat de senaste åren. Folk väljer nyckelhål och miljömärkt för att må bättre både kroppsligt och själsligt, säger Christina Karlsson, som nämner klimathotet som en orsak till att folk bryr sig mer om miljön.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home